20151030

Успіх у вихованні Людини

Творчий автопортрет
Для кожної людини формула успіху своя. Але є і щось загальне для всіх – «Хочу», «Можу», «Треба». У кожного в житті є шанс на успіх, хоча вихідні дані в цьому житті у всіх різні. Але у всіх, хто народився, є шанс. І використовувати цей шанс – означає відкрити для себе перший елемент у формулі успіху і далі написати свою…

Виховання – процес, що починається з дитинства, коли в душу дитини закладаються основні життєві принципи, що допомагають їй стати Людиною з великої букви, сміливо увійти до епохи нового ЗАВТРА і зайняти в ній гідне місце, усвідомлюючи себе особистістю й індивідуальністю.
Вважаю, що класний керівник – найнеобхідніша людина для дитини в сучасній школі. У нього незвичайна місія в житті: не тільки керувати, направляти, але й виховувати. Його призначення - простежити за становленням особистості дитини, що входить у сучасний світ, виховати людину, здатну гідно зайняти своє місце в житті.

Яка ж формула мого успіху?

Перший доданок успіхуце діти. Як класний керівник, упевнена, що необхідний широкий підхід до особистості дитини. Мені здається, що украй важливо розуміти всебічний розвиток не як розвиток певних сторін і якостей особи, а як їх органічну єдність і цілісність.

У сучасних умовах, на мій погляд, необхідно дійти до кожного учня, створити кожному умови для розвитку індивідуальних здібностей, сформувати в дитини потребу до самовираження. Кожна людина хоче бути значною, соціально самостверджуватися, тому основним виховним завданням - вважаю реалізацію особистісно-орієнтованого підходу до виховання.

Друга складоваце Віра. Віра в себе, у свою справу. Мій педагогічний девіз: «Люби, твори, прощай!». Я твердо вірю в силу виховання, яка складається з дуже простих компонентів: любові до дітей, слова вчителя, сили особистого прикладу, справедливості – основи довіри; здатності прощати дитину, доброти. Вчитель – учень – єдина духовна спільнота, а життєвий шлях дитини – шлях радості. Головне в моїй роботі – виховання учня як особистості. І в це поняття я вкладаю духовну збагаченість, широкий світогляд, ерудицію, високу моральність, товариськість, здатність впливати на рішення і діяльність колективу, не протиставляючи себе колективу.

З цією метою я звертаюся до тих загальнолюдських цінностей, які вироблялися століттями, впродовж всієї історії людських цивілізацій.

Людина. Сім'я. Україна. Праця. Знання. Культура. Мир. Здоров’я. Земля. Ці поняття для мене – основа виховної роботи.

Третя складовапрофесіоналізм і відповідальність. Вихователь повинен бути професіоналом. Він повинен уміти ставити себе поряд з дитиною в діяльності, а не напроти неї. Саме він повинен допомогти дитині зрозуміти себе і повірити в свої сили, створювати ситуації успіху.

Я не можу бути байдужою людиною, оскільки спілкуюся не з предметами, а із справжнім дивом природи – дітьми. І це диво потрібно вигодувати теплотою свого серця, багатством душі. Чуже серце дитини не сприйме брехні, будь-яка нещирість буде виявлена, і її внутрішній світ закриється від вихователя, що допустив помилку.

Для того, щоб допомогти дитині, я визначила для себе основне правило – «Правило веселки»: «Упевненість. Успішність. Дивовижність. Переконливість. Шанобливість. Врівноваженість. Усмішливість». Сподіваюся, що веселка відчуттів, освітивши душу, зігріє серце дитини, направить її на шлях пізнання себе.

Головне завдання бачу в тому, щоб достукатися до найпотаємніших куточків дитячої душі, допомогти кожній дитині повірити в себе.
Твердо дотримуюся заповідей вихователя:
  • не виховувати у поганому настрої («спокій, тільки спокій»);
  • визначити, чого хочеш для дитини, дізнатися, що вона думає із цього приводу;
  • надати можливу самостійність;
  • не підказувати готового рішення, а показувати можливі шляхи до нього;
  • не пропустити перший успіх дитини;
  • робити своєчасні зауваження;
  • оцінювати вчинок, а не особу.

Четвертий доданок інновації. І хоч як говорив Демокріт: «Виховання дітей – ризикована справа. Бо у разі успіху останнє придбане ціною великої праці і турботи, у разі ж невдачі – горе незрівняне ні з яким іншим».

Важливим завданням для мене є виховати багатогранну, всебічно розвинену людину, достойного громадянина. Виконання цього завдання я здійснюю за допомогою таких напрямків: робота з обдарованими дітьми; медіація (подолання конфліктів); робота з дітьми з прийомних та опікунських сімей; навчання здоровому стилю життя; робота з батьками; труднощі навчання; знайомство з національними традиціями; духовний розвиток.

Для цього в роботі з класом використовую інтерактивні та розвиваючі ігри, конкурсні змагання, тренінгові вправи, дискусійні ринги, віртуальні подорожі, класні майстерні, метод проектів, та інші. Крім того, сьогодні інформаційно-комунікаційні технології швидким темпом вриваються у наше життя. Як же ефективно можна застосувати комп’ютери для вирішення завдань освіти?

Проекти класу, виховні заходи, походи і подорожі, все можна побачити на блозі 6-А класу Станіславської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. К.Й. Голобородька «Ми – клас-с-с!», розсилки якого здійснюються у соціальних мережах: «ВКОНТАКТІ» – для учнів та «ОДНОКЛАСНИКИ» – для їх батьків, а також у «Facebook» - для обговорення з колегами.

П’ятий доданок успіхубатьки. Виховна робота класного керівника включає в себе також роботу з батьками. В.О.Сухомлинський писав: «В наші дні немає важливішого у сфері виховання завдання, ніж навчити батька й матір виховувати своїх дітей».

Сім’я – клітинка соціального організму, яка живе з ним у єдиному ритмі, відображає у своєму складі, мов краплинка води, і великі ідеї, і велику загальну мету.
Психологи стверджують: якщо сім’я зацікавлена у вихованні особистості дитини, то сили школи потроюються. Адже цей розвиток успішний лише завдяки спілкуванню, взаєморозумінню і співпраці з батьками. Відомо, що всі батьки мають хоч якийсь педагогічний хист, за допомогою анкетування це дуже легко виявити. Один чудово розв’язує задачі, другий – розповідає – заслухаєшся, третій – справжній фізорг або майстер виробничого навчання. Дуже важливо ці вміння виявити і використати.

Для того, щоб батьки бажали йти до школи, вони повинні бачити зацікавленість вчителя у процесі навчання і виховання. Коли я віддаю весь свій час, всю свою душу дітям, серця батьків не залишаються байдужими.

Отже, моя формула успіху

«УСПІХ» = («діти» + «віра в свою справу» + «професіоналізм» + «інновації» + «батьки») * «любов до дітей»

виведена правильно.

Який же напрям подальшої роботи?
  • Шлях інновацій, відкритості.
  • Шлях роботи з формування інформаційних, комунікативних компетентностей учнів.
  • Шлях визначення індивідуальних виховних траєкторій для наших школярів.
  • Шлях турботи про здоров’я дітей.
  • Шлях любові до дітей…
Успіх – це процес, а не кінцевий результат. Ми успішні в розвитку, в русі. Тому як сказав заслужений учитель Костянтин Голобородько: «…Не будь спокійним спостерігачем у житті. Почувай себе господарем, де б не був. Втручайся сміливо в життя, відповідай за нього, змінюй на краще». Мабуть, для успіху по-іншому не можна.

Немає коментарів:

Дописати коментар